Afbeelding van Mansa the smiling cook, Dordrecht/Gambia

Mansa the smiling cook, Dordrecht/Gambia

2019
Wereldwijd koken er een slordige 3 miljard mensen op open vuur. Het binnenshuis koken op open vuur zorgt voor enorme risico’s en problemen. Zo ook in Afrika, waar COPD onder moeders en kinderen geen uitzondering is. Verder zijn er veel kinderen die brandwonden oplopen. Als gevolg hiervan sterven jaarlijks meer dan 4,5 miljoen mensen, voornamelijk vrouwen en kinderen. Naast het gezondheidsprobleem heerst er nog een probleem, namelijk ontbossing. Koken op open vuur is erg inefficiënt en men weet op een gegeven moment niet meer waar het hout vandaan moet komen. Het laatste stukje bebossing in de buurt gaat er dan aan.

MANSA heeft als missie om het aantal voortijdige sterfgevallen te verminderen met een betaalbaar schoon kooktoestel, ontwikkeld door Gambiaanse vrouwen en masterstudenten van de Technische Universiteit in Delft, Nederland.

Soms maakt stichting MBZ een uitstapje buiten de regio en ditmaal 7500 kilometer verder in Gambia.
Om voortijdige sterfgevallen en het aantal brandwonden te verminderen door een betaalbaar schoon kooktoestel heeft stichting MBZ een donatie gedaan voor deze stoofjes. Die zijn inmiddels gearriveerd in Gambia en op de juiste plaatsen terecht gekomen.